Kronjuvelerna

Har nyss sett en fantastiskt bra film! Den har nu i tre dagar visats i tre delar på tv. En långfilm, hela tre timmar.

Den utspelar sig förr i tiden, kan dock inte riktigt säga när men att det inte är idag, det vet jag. Det ser man mycket på miljön, kläderna och hur byggnaderna ser ut. Jag lägger särkilt märke till sjukhusmiljön nästan i slutet av filmen. Förstår inte hur man kunde vistas i sån miljö förr i tiden.

Filmen är svensk med svenska skådespelare. Alicia Wikander spelar huvudrollen " Fragrancia" och Björn Gustavsson spelar hennes stora kärlek och kallas för " Pettersson-Jonsson".
Jag tyckte att filmen berörde mig en del. Det var hemskt att se hur Fragrancia gång på gång under filmen förlorade någon hon tyckte om. Jag tyckte också att budskapet i filmen kommer fram väldigt tydligt eftersom att det flera gånger nämns och slutet av filmen relaterar också till hela budskapet. Slutet var mycket bra måste jag säga. Det kunde nog inte blivit bättre, även om man kanske hade önskat att de som dog uppstod igen. Fast då känns det som om hela filmens genre hade ändrats eftersom en "uppståndelse" efter döden inte hör till "verkligheten" i filmen för övrigt.

Dock kan jag säga som så att se Björn Gustavsson i film, kändes väldigt annorlunda. I och med att man förknippar honom till att vara ganska så "oseriös" eftersom han annars är komiker så upplevde jag det som lite konstigt att se honom i en film. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mig bättre. Han är liksom en man brukar skratta åt, i alla fall jag för jag tycker han är underhållande och ser för övrigt bra ut.
Alicia Wikander passade bra som huvudroll tycker jag. Henne har jag tidigare sett i tv-serien "Andra Avenyn" och filmen " Till det som är vackert". En väldigt duktig skådespelare.

Jag vill inte berätta vad filmen handlar om för är det någon som ska se den så vill man ju inget veta innan ;-)
Jag kan i alla fall rekomendera den varmt!




/ Louise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0